Банки надають величезний спектр фінансових послуг: від простого розрахунку карткою за товар в магазині до надання кредиту на купівлю будинку. Щоб обрати ту фінансову послугу, яка найбільше відповідає твоїм потребам, детально вивчай умови надання послуги, порівнюй пропозиції різних банків.
Береш кредит у банку – звертай увагу на:
термін надання кредиту (логіка проста – чим довший термін, тим більшою буде переплата);
повну реальну вартість з усіма комісіями (дивись паспорт кредиту та істотні умови послуги на сайті банку);
спосіб погашення [класичний чи ануїтетний (погашення рівними частинами)];
чи включено до договору кредиту додаткові послуги (наприклад, страхування життя, що не є обов'язковим під час отримання споживчого кредиту);
Відкриваєш рахунок у банку – звертай увагу на: тарифи.
З’ясуй питання стосовно:
- плати за обслуговування рахунку;
- комісії за зняття коштів у касі;
- комісії на перекази коштів; наявність кредитного ліміту.
Інколи кредитний ліміт установлюється за замовчуванням, тому буває складно розібратися, де власні кошти, а де, так би мовити, банківські. Якщо тобі не потрібен кредитний ліміт, відмовся від нього, якщо ж плануєш користуватися кредитними коштами, дізнайся, коли треба гасити кредит, чи є пільговий безвідсотковий період, а також зважай на вартість послуг за кредитом.
Відкриваєш депозит у банку – звертай увагу:
на повну відсоткову ставку, що може відрізнятися залежно від терміну вкладу (чим довший термін – тим вища ставка);
на спосіб отримання відсотків.
Визнач для себе, як буде зручніше отримувати відсотки
– відразу на картку чи залишати їх на депозитному рахунку, капіталізуючи накопичення;
на умови пролонгації депозиту, дату початку й закінчення строку дії депозиту;
на наявність додаткових комісій.
Якщо маєш питання про отримання відшкодування коштів за своїм вкладом у разі банкрутства банку та гарантування коштів на твоїх рахунках, звертайся до Фонду гарантування вкладів фізичних осіб.
Нав'язування послуг
Банк може пропонувати додаткові послуги своїм клієнтам, але не може нав’язувати такі послуги й відповідно обмежувати їх у певних діях через незгоду придбати ту чи іншу послугу. Наприклад, не обов’язково оформлювати:
страховку під час обміну валюти, відкритті рахунку, переказу коштів, оформленні споживчого кредиту;
кредитну картку під час оформлення зарплатної картки.
Зміна умов тарифів без належного інформування клієнтів
Про зміни тарифів на обслуговування електронного платіжного засобу банк зобов’язується повідомляти не пізніше ніж за 30 календарних днів до дати до упровадження нових тарифів шляхом публікування відповідного повідомлення на своєму сайті та інформування клієнта іншими каналами зв'язку, обраними ним у договорі. Однак інколи банки обмежуються лише повідомленням у стрічці новин на власному сайті. Тому зміна тарифу стає для споживача несподіванкою. Якщо банк не повідомив про зміну тарифу на обслуговування електронного платіжного засобу (не розмістив інформацію на сайті чи не повідомив іншими каналами зв’язку), маєш право вимагати повернення списаних коштів.
Зміна розміру кредитного ліміту без узгодження з клієнтом
Банк може змінити розмір кредитного ліміту в односторонньому порядку, оскільки така умова може бути прописана в анкеті клієнта, договорі приєднання тощо. Уважно читай усі документи, які підписуєш, для уникнення непорозумінь із банком.
Шахрайство з платіжними картками
Шахраї, щоб вкрасти гроші з карток, використовують методи соціальної інженерії, коли особа здійснює переказ шахраям самостійно або надає їм свою платіжну інформацію. Забезпеч неможливість отримання третіми особами інформації щодо логінів, паролів, SMS-кодів від банку та секретних реквізитів платіжної картки. Тримай в секреті PIN-код, тризначний номер на звороті картки, строк дії картки. Згідно з умовами договору з банком ризик і відповідальність за несанкціоноване використання цієї інформації несе виключно клієнт банку.
Перевірити кредитну історію можна безкоштовно
Кредитна історія – це досьє про всі відкриті та закриті кредити позичальника, яка містить інформацію про те, наскільки сумлінно та вчасно погашалася заборгованість. Перевірити власну кредитну історію можна в бюро кредитних історій. 1 раз упродовж календарного року записи щодо власних кредитів можна отримати безкоштовно, це передбачено законодавством. Всі подальші звернення упродовж року будуть платними.
Інформацію поширено фахівцем сектору «Новоушицьке бюро правової допомоги» відділу безоплатної правової допомоги Кам'янець-Подільського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги .
Нагадуємо, що безкоштовні консультації з правових питань, роз'яснення законодавства (для всіх без винятку категорій громадян), а також безоплатні послуги захисту та представництва в суді (для незахищених категорій громадян) можна отримати у центрах з надання безоплатної вторинної правової допомоги або бюро правової допомоги.
Дізнатися адресу найближчого до Вас центру чи бюро можна, зателефонувавши за номером 0 800 213 103 (єдиний контакт-центр системи безоплатної правової допомоги в Україні; цілодобово та безкоштовно в межах України). фахівцем сектору «Новоушицьке бюро правової допомоги» відділу безоплатної правової допомоги Кам'янець-Подільського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги .Нагадуємо, що безкоштовні консультації з правових питань, роз'яснення законодавства (для всіх без винятку категорій громадян), а також безоплатні послуги захисту та представництва в суді (для незахищених категорій громадян) можна отримати у центрах з надання безоплатної вторинної правової допомоги або бюро правової допомоги.
Дізнатися адресу найближчого до Вас центру чи бюро можна, зателефонувавши за номером 0 800 213 103 (єдиний контакт-центр системи безоплатної правової допомоги в Україні; цілодобово та безкоштовно в межах України).