Процедура зупинення реєстрації податкових накладних або ж розрахунків коригування передбачена статтею 201 Податкового кодексу України та Постановою Кабінету Міністрів України №1165 від 11 грудня 2019 року, якою затверджені сам Порядок зупинення реєстрації податкової накладної чи розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН) та Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної чи розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Що ж робити платнику податків, якщо реєстрацію податкової накладної в ЄРПН зупинено? Перш за все з’ясувати причину зупинення із отриманої квитанції. Як правило, причинами блокування є:
віднесення платника податку до переліку ризикових платників податків у відповідності до пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податків;
обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов’язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку.
В разі віднесення платника податків до переліку ризикових платник отримує в електронній формі відповідне рішення, де зазначається, яка саме податкова інформація стала підставою для віднесення до ризикових. Більш детальну інформацію, що стала підставою для віднесення до ризикових можна отримати в податковому органі регіонального рівня звернувшись із заявою.
Для виключення з переліку ризикових, платник податків надає в електронній формі до податкового органу інформацію та копії документів на спростування інформації, яка стала підставою для віднесення до ризикових. При цьому, в поясненнях необхідно надати інформацію про специфіку діяльності вашого підприємства, наявні основні засоби, приміщення, штат працівників, а не лише договір, видаткову накладну та платіжне доручення. Перед наданням інформації та документів бажано усунути ті недоліки, на які звертає увагу контролюючий орган. Наприклад, подати заяву за формою 20-ОПП для того, щоб повідомити про приміщення, склади, ємкості, які використовуються підприємством, збільшити кількість основних засобів та відобразити це в балансі, офіційно працевлаштувати працівників та збільшити їх кількість тощо. Дана інформація та документи розглядаються податковим органом протягом 7 робочих днів і, у випадку відмови, ДПС надсилає ще одне рішення з зазначенням критеріїв ризиковості. При цьому, платник податків має право повторно подати пакет документів, усунувши підстави відмови.
В разі незгоди з рішенням податкового органу, платник податку має право оскаржити рішення в адміністративному або судовому порядку.
Щодо другого випадку, то необхідно вияснити, чому сталося так, що податковий орган не бачить залишку товару: можливо ваш постачальник ще не зареєстрував податкову накладну на поставлений вам товар, або товар придбано не у платника ПДВ, або ваше підприємство займається виробництвом і товари з одним кодом УКТЗЕД перероблюються на інший тощо.
В кожному з випадків необхідно також надати пакет документів, не обмежуючись лише первинним документами, а надати і документи на транспортування, зберігання, наявність штату працівників, відобразити наявність економічної вимоги в ланцюгу постачання тощо.
Також, у випадку, якщо ваше підприємство займається виробництвом або наданням послуг, то бажано подати на реєстрацію Таблицю даних платника податків. Зареєстрована Таблиця даних платника податків є однією з ознак безумовної реєстрації податкових накладних.
Таблиця даних платника податку з поясненнями розглядається комісією регіонального рівня протягом 5 робочих днів після її отримання. Комісія регіонального рівня приймає рішення про врахування або неврахування таблиці даних платника податку, яке надсилається платнику податку. У рішенні про неврахування таблиці даних платника податку в обов’язковому порядку зазначається причина такого неврахування. Відмова не позбавляє платника податків права подати Таблицю даних повторно, усунувши вказані первинні причини неврахування.
Отже, в разі зупинення реєстрації податкової накладної чи розрахунку коригування необхідно комплексно підходити до аналізу діяльності компанії, можливості здійснення нею господарських операцій, заявлених до реєстрації. На жаль, інші способи розблокування не передбачені законодавством.