Постановою Кабінету Міністрів України від 5 березня 2022 року № 206 «Деякі питання оплати житлово-комунальних послуг в період воєнного стану» установлено, що до припинення чи скасування воєнного стану в Україні забороняється:
нараховувати та стягувати неустойку (штрафи, пеню), інфляційні нарахування, проценти річних, нараховані на заборгованість, утворену за несвоєчасне та/або неповне внесення населенням плати за житлово-комунальні послуги;
припиняти/зупиняти надання житлово-комунальних послуг населенню у разі їх неоплати або оплати не в повному обсязі.
Разом з тим, воєнний стан не звільняє громадян України від сплати за комунальні послуги, однак пеня та штрафи не нараховуватимуться. У разі несплати або оплати не в повному обсязі відключення комунальної послуги забороняється.
В умовах підготовки підприємств теплопостачання, електро- та газопостачання та водопровідно-каналізаційного господарства громади до опалювального періоду 2022/2023 року одним із проблемних питань, що потребує особливої уваги, є питання заборгованості споживачів за спожиті житлово-комунальні послуги (водопостачання та водовідведення, газо- та електропостачання, вивезення побутових відходів).
Наразі, оплата споживачів є основним джерелом надходжень підприємств житлово-комунального господарства, що дозволяє здійснювати цим підприємствам виплату заробітної плати працівникам, сплачувати за спожиті енергоносії, закупляти паливно-мастильні матеріали, засоби для знезараження та очистки питної води, тощо.
Саме тому зараз, в умовах війни, необхідно та важливо, щоб населення сплачувало за спожиті ним комунальні послуги та не накопичувало борги перед підприємствами галузі.
Важливо відзначити, що наразі можна здійснювати оплату послуг за допомогою онлайн сервісів (через особисті кабінети, мобільні застосунки, платіжні системи: «Ощад24», «Приват24», «МоноБанк» та ін.).
Також важливе значення має стан розрахунків за спожиті послуги споживачами, що отримують монетизовані пільги та субсидії. В разі заборгованості таких споживачів перед підприємствами, що надають комунальні послуги структурні підрозділи з питань соціального захисту місцевих органів влади будуть відповідно реагувати на несплату вартості послуг, споживачами, що отримали монетизовані пільги та субсидії.